خانه » اخبار و اطلاعیه‌ها » PSPها برای ایجاد تشکل صنفی احساس نیاز نمی‌کنند، عدم منافات اتحادیه PSPها با عملکرد شاپرک

PSPها برای ایجاد تشکل صنفی احساس نیاز نمی‌کنند، عدم منافات اتحادیه PSPها با عملکرد شاپرک

یک کارشناس و پیشکسوت حوزه پرداخت الکترونیک با انتقاد از متحد نبودن شرکت‌های پرداخت و نوپا خواندن صنعت پرداخت الکترونیک ایران، ایجاد تشکل صنفی بنابر نیاز را حلقه مفقوده شرکت‌های پرداخت در رسیدن به بلوغ کافی در این حوزه دانست و آن را همسو با سیاست‌های شاپرک در این حوزه معرفی کرد.
کریم خمسه،از کارشناسان و پیشکسوتان حوزه پرداخت الکترونیک با بیان اینکه خلا رفتار صنفی در مجموعه پرداخت الکترونیک ایران کاملا احساس می‌شود، اظهار کرد: شرکت‌های پرداخت (PSP) باید به عنوان یک صنف اقدامات مشترکی داشته باشند؛ اینکه انتظار داشته باشیم شاپرک به عنوان رگولاتوری در ایجاد یا عدم ایجاد تشکل صنفی PSPها نقش داشته باشد، انتظار بجایی نیست و باید خود PSPها به این نتیجه برسند که تشکل صنفی داشته باشند یا خیر.
خمسه ساز و کار فعالیت تشکل صنفی و شاپرک را با هم متفاوت دانست و خاطرنشان کرد: ساز و کار شاپرک وجود تشکل صنفی PSPها را نفی نمی‌کند؛ حتی می‌تواند کمک کننده این جریان هم باشد. بالاخره PSPها باید برای بعضی از بداخلاقی‌های بازار، رفتارهای مشترک صنفی داشته باشند که این اقدام فقط در بستر تشکل صنفی صورت می‌گیرد. شما می‌توانید این موضوع را در هر صنفی ببینید که مثلا رفتارهای مشترک در برابر قیمت‌، تنظیم روابط بین مشتریان و… وجود داشته باشد، اما اینکه انتظار داشته باشیم رگولاتور این تشکل یا بستر رفتار صنفی PSPها را فراهم کند تصور اشتباهی است.
این کارشناس حوزه پرداخت ادامه داد: رگولاتور به هیچ عنوان وظیفه ندارد در حوزه کسب و کار PSPها وارد شود. شرکت‌های پرداخت باید به این بلوغ برسند که یک تشکل صنفی برای خودشان ایجاد کنند. شاپرک شرح وظایف مشخصی دارد و با ایجاد تشکل صنفی هیچ اتفاقی برای شاپرک نمی‌افتد.
خمسه با بیان اینکه صنعت پرداخت الکترونیک بسیار نوپاست و فقط یک دهه عمر دارد گفت: برای توسعه روند فعالیت PSPها و ایجاد شورای صنفی زمان بهترین مولفه برای بلوغ شرکت‌های پرداخت است. شرکت‌‎های پرداخت باید یاد بگیرند که در مواقعی، مستقل از رگولاتور، سهامدارانشان و بازار باید رفتار مشترک و از آن مهمتر اتحاد داشته باشند.
او درباره اینکه عده‌ای با ایجاد تشکل صنفی مخالفند و آن را بی فایده می‌دانند اظهار کرد: PSPهایی که با تشکل صنفی مخالف هستند برای ایجاد تشکل صنفی احساس نیاز نمی‌کنند و تصور می‌کنند این تشکل برایشان هیچ نفعی ندارد. به این دلیل که ما در مرحله بلوغ بازار هستیم و هر کسی فکر می‌کند بدون توجه به سایر رقبا می‌تواند کار خود را پیش ببرد. به نظر می‌رسد زمان بتواند تمام مشکلات را حل کند.

🌐منبع خبر: پایگاه خبری بانکداری الکترونیک