خانه » اخبار و اطلاعیه‌ها » ۵ فناوری که زندگی‌مان را تغییر خواهد داد

۵ فناوری که زندگی‌مان را تغییر خواهد داد

انبارهای پرنده، خودران، مسوول پذیرش روباتیک، توالت های هوشمند؛ همه و همه نوآوری هایی هستند که از داستان های علمی تخیلی بیرون آمده اند و فضایی میان تخیل و واقعیت را برای ما ایجاد کرده‌اند.
با این اوصاف به راحتی می توان پیش بینی کرد که در آینده ای نزدیک دنیای ما کاملا شبیه به عکس کتاب داستان ها یا تصاویر فیلم هایی می شود که در گذشته آنها را علمی تخیلی می نامیدیم؛ روبات های انسان نمایی که به اندازه آدم ها می فهمند و فناوری هایی که حتی در پوست و استخوان ما هم نفوذ کرده‌اند.
اما در میان این فناوری ها، کدام ها واقعا می توانند در زندگی مان تغییر ایجاد کنند؟ با توجه به پیشرفت های تکنولوژیک و روند کنونی فناوری ها پنج فناوری را که به نظر می رسد می توانند آینده ما را رقم بزنند، معرفی می کنیم:

 خانه های هوشمند

بسیاری از اقلام خانگی معمولی هم اکنون هم به اینترنت وصل می شوند و داده های مورد نیازمان را منتقل می کنند. اما در حال حاضر فناوری بسیار هوشمندی در این زمینه ساخته نشده است. هم اکنون یک دستگاه هوشمند فقط می تواند نشان دهد که چقدر انرژی مصرف می کند و یا تلویزیون هوشمند امروزی همان تلویزیون است که فقط دسترسی به اینترنت پیدا کرده است. به همین شکل، روشنایی هوشمند، قفل های در که از راه دور کنترل می شوند یا کنترل گرمایش هوشمند امکان می دهد که از طریق یک ابزار همراه آنها را کنترل کنیم، اما فناوری ها با سرعت به سمت و سویی پیش می روند که دیگر نیازی به دستور کاربر ندارند، بلکه از روی رفتارهای کاربر خودشان کارهای مربوط به خانه را انجام می دهند.
برای اینکه واقعا خانه های ما به خانه های هوشمند تبدیل شوند، باید فناوری ها عمیق تر به فضای خانه هایمان وارد شوند. مثلا تصور کنید که ماشین لباسشویی، خودش لباس هایتان را ارزیابی می کند و به صورت خودکار برنامه شست وشوی مناسب را انتخاب می کند یا اگر شما برنامه درستی را برای شست وشو انتخاب نکرده اید، به شما هشدار می دهد.
اما نگرانی اصلی استفاده از این فناوری هوشمند، موضوع امنیت است. دستگاه هایی که به اینترنت متصل می شوند خیلی راحت قابل هک هستند. خانه ما جایی است که باید امنیت بالایی داشته باشد. درنتیجه فناوری های هوشمند برای گسترش یافتن در خانه ها باید در جهت تامین این امنیت فعالیت کنند.

 دستیارهای مجازی

در حالی که معمولا منشی ها نقش اساسی در کسب وکارها دارند، اما اغلب زمان خود را صرف کارهایی می کنند که وقت گیر و کم اهمیت هستند و موضوع اینجاست که همین کارها را می توان به صورت اتوماتیک جواب داد. سازوکار یک گردهمایی ساده را در نظر بگیرید. شما باید افراد مناسب برای شرکت در این گردهمایی که ترجیحا از قسمت های مختلف بازار تجارت باشند، پیدا کنید و سپس زمان مناسبی برای جلسه تعیین کنید. ابزارهایی مانند سایت doodle.com که برای تعیین بهترین زمان جلسه، زمان های خالی افراد را با یکدیگر مقایسه می کند، به تسهیل این امر کمک می کنند، اما این ابزارها درنهایت بر افرادی که مشارکت بالایی دارند، تمرکز می کنند و در صورتی که افراد مناسب شناسایی شده باشند، مفید خواهند بود.
با این حال، نقش دستیارهای مجازی فراتر از برنامه ریزی جلسات و سازمان دهی دفتر خاطرات افراد است. این دستیارها می توانند به مدیران پروژه ها کمک کنند تا افراد مناسب را برای گروه خود جمع آوری کنند و آنها را در جایگاه مناسبی قرار دهند که در نتیجه کارها با راندمان بالاتری انجام شود.

 هوش مصنوعی پزشک

ما در عصری زندگی می کنیم که شاهد پیشرفت و دستاوردهای بزرگی در فناوری هوش مصنوعی و ترکیب آن با پزشکی هستیم و مطمئنیم که این فناوری آینده سلامت و درمان را در سرتاسر جهان رقم خواهد زد. اما تصور کنید که یک هوش مصنوعی بیماری شما را تشخیص داده است، احساس شما در این مورد چیست؟
یک شرکت خصوصی با نام «بابیلون هلث« در حال حاضر آزمایشی را در پنج منطقه شهر لندن انجام می دهد و مراکز مشاوره را تشویق می کند که در شرایط غیر اضطراری با یک چت بات تماس بگیرند. این هوش مصنوعی به گونه ای آموزش دیده است تا با استفاده از داده های بسیار زیاد سایر بیماران، به کاربران پیشنهاد دهد که به اورژانس بیمارستان یا داروخانه مراجعه کنند یا در خانه استراحت کنند. این شرکت ادعا می کند که به زودی می تواند سیستمی را توسعه دهد که همانند پزشکان و پرستاران، بیماری را تشخیص دهند.

 روبات‌های مددکار

برای خیلی از انسان ها داشتن روباتی که به مهمانان آنها در خانه رسیدگی کند، خیلی مفید به نظر نرسد، اما روباتی را تصور کنید که به عنوان مددکار در خانه سالمندان به این افراد کمک و یاری می رساند.
روبات های مجهز به هوش مصنوعی، مانند روبات های تشخیص صدا و چهره، می توانند با افراد مراجعه کننده تعامل داشته باشند و به بررسی آنها و امکان دسترسی این افراد به فرد مربوطه بپردازند. بعد از تایید این افراد، روبات هایی با الگوریتم مسیریابی می توانند مراجعه کنندگان را به مقصد خود هدایت کنند؛ این کار باعث می شود تا پرستاران مدت زمان بیشتری را به بهبود وضعیت زندگی افراد سالمند اختصاص دهند.

 انبارهای پرنده و خودروهای بدون راننده

در اینکه خودروهای خودران یکی از فناوری هایی است که در آینده زندگی ما را متحول خواهد کرد، شکی نیست. یکی از دلایل این ایمنی، استفاده گسترده از حسگرها برای جمع آوری داده ها از محیط اطراف است که به خودرو، نمایی ۳۶۰ درجه می دهد. علاوه بر این، خودروهای خودران می توانند با برقراری ارتباط با یکدیگر مانع از تصادف و راه بندان شوند، اما خودروهای خودران علاوه بر استفاده عمومی می توانند برای شرکت های تحویل محصولات نیز مفید باشند. با این کار این شرکت ها می توانند هزینه ارسال محصولات را کاهش دهند و با سرعت و کارایی بیشتری محصولات را به مشتری تحویل دهند.
با توجه به رقابتی که میان خودروسازان برای ساخت این خودروها به وجود آمده، می توان مطمئن بود که این خودروها تا ۱۰ سال آینده راهی جاده ها می شوند.
در مورد انبارهای پرنده نیز باید به آمازون اشاره کرد. آمازون به تازگی پتنتی با نام انبارهای پرنده را به ثبت رسانده است که می توانند در مکان هایی که انتظار رونق یک محصول وجود دارد، حضور داشته باشند و با استفاده از پهپادهای خودکار، کالاها را به مشتریان تحویل می دهند. اینکه آیا آمازون واقعا چنین پروژه ای را پیش خواهد برد، مشخص نیست، اما آزمایش پهپادهای خودکار این شرکت برای حمل محموله ها موفقیت آمیز بوده است.

🌐منبع خبر: پایگاه خبری فناوران