خانه » اخبار و اطلاعیه‌ها » رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد: برای ساماندهی فضای مجازی ۳۵ قانون کم داریم

رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد: برای ساماندهی فضای مجازی ۳۵ قانون کم داریم

رییس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ساماندهی فضای مجازی در زمینه اسناد بالادستی با خلاءهای زیادی روبه روست، ما نیازمند ۳۵ زمینه قانونی و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی هستیم.
مرتضی موسویان در نشست هم اندیشی همایش ملی سواد رسانه ای و مسوولیت اجتماعی در یک نگاه با اعلام این خبر که انجمن سواد رسانه ای ایران در وزارت کشور ثبت شده است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ساماندهی فضای مجازی در زمینه اسناد بالادستی با خلاءهای زیادی روبه روست، ما نیازمند ۳۵ زمینه قانونی و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی هستیم.
موسویان با بیان اینکه ۲۳۰ قانون در ایالات متحده درخصوص فضای مجازی به تصویب رسیده است، گفت: کشورهای اروپایی هم برای حل معضلات این حوزه قوانین را به سرعت تصویب می کنند، اما ما دارای ضعف های قانونی بسیاری در این زمینه هستیم.
وی با بیان ثبت ۵ هزار امضای دیجیتال در کشور گفت: این امضاها به شکلی طراحی شده که هویت فرد را به صورت قطعی روشن می کند و سرآغازی برای به رسمیت شناختن مالکیت معنوی در کشور است.
موسویان با بیان اینکه ۱۱ هزار کانال تلگرامی موثر در کشور فعال است، گفت: ۴۶۰ میلیون نفر در این کانال ها عضو هستند.
وی ادامه داد: براساس مصوبات قانونی، شبکه های کانال های مجازی که بیش از ۵ هزار فالوور دارند، باید ثبت رسمی شوند که در حال حاضر ۶۰ درصد از این صفحات، دارای مجوز شده اند.
محمدرضا رستمی، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: مساله محورکردن موضوع سواد رسانه ای و توجه به مسایل روز کشورمان باید همگام با فضای بین المللی باشد، اما می توانیم در این زمینه اولویت های خاصی هم داشته باشیم.
وی ادامه داد: از جمله دلایل تشکیل چنین همایش هایی غیر از توجه به حوزه پژوهشی، خروجی کاربردی و اجرایی نیز موردنظر است؛ بنابراین باید سه بخش اجتماعی، خصوصی و دستگاهی مورد توجه قرار گیرند.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در بخش اجتماعی، خانواده ها، در بخش خصوصی؛ فعالان و سرمایه گذاران حوزه رسانه و هدفدار کردن فعالیت آنها و دستگاه های اجرایی که با سیاستگذاری از خروجی های موردنظر حمایت می کنند، باید مورد توجه قرار گیرند.
وی با بیان مسایل روز جوانان گفت: اگر به صورت مساله محور به موضوع سواد رسانه ای بپردازیم، باید بدانیم اشتغال و کسب و کار مساله اول جوانان کشور است و اگر بتوانیم این موضوع را با سواد رسانه ای مرتبط کنیم و به کمک اشتغال بیاییم، موجب تغییر شرایط اشتغال خواهیم شد.