خانه » اخبار و اطلاعیه‌ها » چگونه از گاوصندوق‌های سیارمان حفاظت کنیم؟!

چگونه از گاوصندوق‌های سیارمان حفاظت کنیم؟!

با توجه به گسترش فناوری و ضریب نفوذ اینترنت در بین شهروندان، مجرمان نیز به دنبال تغییر بوده و در حال کوچ به فضای مجازی هستند؛ اولین نکته‌ای که نظر آنها را به خود جلب می‌کند، سوءاستفاده از کارت‌های بانکی است. کارت‌هایی که دارندگان آنها با اعتماد بیش از حدی که به افراد آنلاین در فضای مجازی دارند به راحتی در دسترس مجرمان قرار می‌گیرند.
کارت‌های بانکی، کارت‌هایی هستند که هر بانک برای مشتریان خود در نظر گرفته تا از آن طریق بتوانند عملیات بانکی مورد نیاز خود را انجام دهند. کارت‌های بانکی دارای نوار مغناطیسی سیاه رنگی هستند که تمامی اطلاعات بانکی مورد نیاز کاربران در آن ذخیره شده و با استفاده از این اطلاعات، می‌توان عملیات برداشت و انتقال وجه، خرید شارژ، پرداخت اقساط و … را انجام داد.
همچنین هر کارت بانکی دارای سه شیار است که اطلاعاتی از قبیل نام دارنده و شماره حساب شخص، اطلاعات لازم برای خواندن و نوشتن کد رمز، کد کشور، مبلغ مجاز و پول رایج و اطلاعاتی از این قبیل را در خود نگهداری می‌کند.
در حال حاضر اکثر شهروندان دارای کارت بانکی هستند و اکثر مبادلات هم از طریق این کارت صورت گرفته و مبالغ بسیار بالایی در طول روز جابه جا می‌شود؛ به طوری که میتوان گفت کارت‌های بانکی در واقع همان گاوصندوق‌هایی هستند که روزانه چندین بار مورد استفاده قرار گرفته و عملیات دریافت و واریز وجه را انجام می دهند.
مطابق با توصیههای مرکز اطلاع رسانی پلیس فتا، مطمئن شوید تا نرم افزارهای همراه بانک را از وب سایت اصلی بانکها و یا دیگر منابع قابل اعتماد و مورد تایید بانک دانلود کنید. هیچ بانکی به اطلاعات محرمانه کارت بانکی شما مانند رمز اول یا دوم، کد CVV2  یا تاریخ انقضای کارت نیاز ندارد. همچنین به ایمیل‌ها و پیامک‌هایی که به عنوان بانک این اطلاعات را از شما در خواست میکنند هرگز پاسخ ندهید.
در نهایت اینکه سعی کنید شماره کارت و رمزهای اول و دوم را به خاطر بسپارید و از یادداشت کردن رمزها کنار کارت و یا قرار دادن برگه رمز در کیف خودداری کنید.
گفتنی است توصیه های مطرح شده معمولا به دلیل تجربیات گزارش شده از سوی شهروندانی است که از همین مجراها مورد اخاذی قرار گرفته اند. بنابراین جدی گرفتن این توصیهها در نهایت میتواند باعث امنیت بیشتر حسابهای بانکی شود که کارتهای بانکی به نام آن صادر شدهاند.

 

🗞منبع خبر: ایسنا