خانه » اخبار و اطلاعیه‌ها » حجم تراکنش‌های غیرنقدی جهان افزایش یافت

حجم تراکنش‌های غیرنقدی جهان افزایش یافت

تازه ترین گزارش ها حاکی از آن است که روند پرداخت های غیرنقدی در جهان رو به افزایش است و بزودی پول کاغذی در تراکنش ها کنار گذاشته می شود.
به گزارش سی ان بی سی، بر اساس گزارش پرداخت های جهانی در سال ۲۰۱۷ میلادی، حجم تراکنش های غیر نقدی بین سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی ۱۱.۲ درصد افزایش پیدا کرد و به ۴۳۳ میلیارد و یکصد میلیون دلار رسید که بیشترین میزان رشد در یک دهه اخیر محسوب می شود. علت اصلی این سیر صعودی به اقتصادی های نوظهور در آسیا یعنی جایی که تراکنش‌های غیر نقدی ۴۳.۳ درصد جهش پیدا کرده، نسبت داده می شود. همچنین بازارهای نوظهور ۳۲.۱ درصد از رشد جهانی را به خود اختصاص دادند.
در همین حال، برآورد می شود که بزودی پول کاغذی از چرخه تراکنش ها خارج شود و به عبارتی دیگر جهان بدون پول کاغذی خواهد بود و مردم بیشتر به سمت انجام تراکنش های غیر نقدی حرکت می‌کنند.
به گفته برخی از کارشناسان، قاتل پول نقد می تواند بیت کوین، آمریکن اکسپرس، مسترکارت یا چیز دیگری باشد؛ اما گام بعدی دور شدن از ارزهای کاغذی است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، کارت های بدهی بیشترین سهم در پرداخت های غیر نقدی جهان را با میزان ۴۶.۷ درصد به خود اختصاص دادند و کارت های اعتباری با ۱۹.۵ درصد در جایگاه دوم قرار گرفتند.
همچنین استفاده از چک در آمریکا همچنان محبوب است؛ اما توسط سیستم های پرداخت پیشرفته تر در حال کنار گذاشته شدن است و سهم ناچیزی را در سال ۲۰۱۵ میلادی در پرداخت‌های غیر نقدی به خود اختصاص دادند.
البته پول نقد نقش پیشگامی را در پرداخت ها ایفا می کند و این نقش را می توان در انجام تراکنش هایی که ارزش آن پایین است از قبیل پرداخت مواد غذایی، لوازم مراقبت شخصی، کالاهای عمومی و هدایا پر رنگ تر مشاهده کرد.

 

🗞منبع خبر: ایبـنا