خانه » اخبار و اطلاعیه‌ها » در مانی ۲۰۲۰ مطرح شد: زنجیره بلوک نوشدارویی که برخی انتظارش را دارند نیست!

در مانی ۲۰۲۰ مطرح شد: زنجیره بلوک نوشدارویی که برخی انتظارش را دارند نیست!

بیت‌کوین و سایر اپلیکیشن‌های زنجیره بلوک ممکن است که دسترسی سرویس‌های مالی برای فقرا را توسعه دهد اما این فناوری نوش‌دارویی که برخی انتظارش را دارند نیست.
این جمله خلاصه‌ای از پنل روز اول رویداد مانی ۲۰۲۰ بود که یکشنبه و با حضور نمایندگی از بنیاد بیل و ملیندا گیتس و شبکه امیدیار و با عنوان «تلاش‌های بشردوستانه برای سلامت مالی جهانی» برگزار شد. این دو شرکت، از برجسته‌ترین سازمان‌های بشردوستانه‌ای هستند که روی ترویج مشارکت‌های مالی تمرکز کرده‌اند.
کوستا پریک، معاون مدیر خدمات مالی برای فقرا در بنیاد گیتس، در صحبت‌هایش جنبه‌های زنجیره بلوکی نرم‌افزار جدید سازمان به نام Mojaloop را نادیده گرفت. درواقع این نرم‌افزار منبع باز طراحی شده است تا شبکه‌های مالی متفاوت را با هم هماهنگ سازد و هدفش هم کمک به جامعه بدون بانک در دنیا است.
پریک می‌گوید: «در حالی که نرم‌افزار Mojaloop از پروتکل اینترلجر ریپل استفاده می‌کند اما نمی‌شود گفت که دقیقا دارد از یک زنجیره بلوک استفاده می‌کند بلکه فقط بخش‌هایی از آن از فناوری زنجیره بلوک الهام گرفته شده است.»
مشخص است که پریک نسبت به فواید و استفاده‌های بیت‌کوین و دیگر زنجیره بلوک‌های عمومی برای انجام مشارکت‌های مالی، بی‌میل و بی اشتیاق است و حتی می‌گوید که آن‌ها برای سیستم‌های پرداخت داخلی مناسب نیستند.
یکی از دلایلی که پریک برای این حرفش بیان می‌کند عملکرد است او می‌گوید: «هیچ زنجیره بلوک عمومی نمی‌تواند با هزار تراکنش و یا تراکنش‌های بیشتر که در یک ثانیه و توسط سیستم‌های پرداخت داخلی انجام می‌شود، تطبیق داده شود.»
او در ادامه صحبت‌هایش تیر خلاص را زد و گفت که زنجیره‌های عمومی در کل برای ارسال پول‌های بین‌المللی مناسب و معقول هستند. اما آرجونا کوستا، پارتنر شبکه امیدیار گفت که جابجایی پول تنها استفاده مفید از زنجیره بلوک برای انجام مشارکت‌های مالی نیست و ادامه داد: «فراتر از بحث پرداخت، پتانسیل‌های بسیار دیگری وجود دارد که هنوز سمت آن‌ها نرفته‌ایم.»
به گفته کوستا، فناوری دفاتر کل توزیع‌شده، پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد.

حامی بیت‌کوین

شاید تنها فردی که در طول جلسه نسبت اشتیاق بیشتری نسبت به بیت‌کوین داشت، مدیر پنل کریستین دوهیم بود. دوهیم بنیان‌گذار مؤسسه Digital Finance است که در ونکوور قرار دارد.
دوهیم که خودش وکیل متخصص در حوزه قوانین صدپول‌شویی و مبارزه با تروریس است می‌گوید: «بیت‌کوین یکی از فناوری‌های موردعلاقه من در طول این سال‌ها است.»
البته او دلیل این اشتیاقش را هم توضیح داد و به سازمانی به نام Code to Imspire اشاره کرد که به زنان و دختران افغان یاد می‌دهد که چطور کدگزاری انجام دهند، به‌صورت آنلاین کار پیدا کنند و چطور از بیت‌کوین استفاده کنند.
درواقع این سازمان به زنان افغان استقلال مالی و حفظ حریم خصوصی‌شان را می‌دهد؛ آن هم در کشوری که سرویس‌های مالی برای آن‌ها در دسترس نیست و یا استفاده از آن‌ها ناامن است.
دوهیم حتی در صحبت‌هایش اشاره‌ای هم به ICO کرد و از آن تمجید هم کرد؛ فرایندی که استارت‌آپ‌ها و پروژه‌های منبع باز می‌توانند در آن با ارائه ارزهای رمزنگاری‌شده سفارشی به افراد جذب سرمایه انجام دهند.
او در حالی که به خطرات چنین سرمایه‌گذاری‌های پرجنجالی واقف است اما می‌گوید که این کار می‌تواند راه مناسبی برای جذب سرمایه برای کارآفرینان بدون خدمات بانکی باشد.
دوهیم دراین‌باره گفت: «با استفاده از ICO امکان جذب سرمایه برای هرکسی فراهم می‌شود. دیگر فرقی نمی‌کند که آن فرد یک کشاورز باشد یا یک میلیاردر، صرف نظر از بازار و زیرساخت موجود شما می‌توانید جذب سرمایه انجام دهید.»

 

منبع خبر:
🌐: Coindesk
🇮🇷: راه پرداخت